Gå til hovedinnholdet Gå til menyen
06.06.26

Litt verre før det blir bedre 🌱 Mange har nok lagt merke til at greenene våre ikke er helt der vi ønsker at de skal være akkurat nå. Det beklager vi selvfølgelig. Vi ønsker alle at greenene skal være jevne, raske og gode å putte på – hver eneste dag. Samtidig er vi inne i en periode hvor vi må prioritere gressvekst. Nå har vi gode vekstforhold, og da bruker vi muligheten til å gjøre tiltak som skal gi bedre greener fremover. Blant annet gjennomfører vi vertikalskjæring – eller verticutting, som det heter på engelsk. Dette er en behandling hvor vi skjærer lett ned i gressmatten for å redusere filt, stimulere ny vekst og bidra til tettere, sunnere og jevnere greener over tid. Den litt kjedelige delen er at forholdene ofte blir verre før de blir bedre. Greenene kan oppleves mer ujevne, litt åpne og ikke like fine visuelt rett etter behandling. Men målet er at dette skal gi gode resultater om ikke lenge. I denne perioden blir greenene heller ikke alltid klipt like ofte som vi ideelt sett skulle ønske. Det handler ikke om at vi «glemmer» å klippe – men om at vi i en kort periode prioriterer etablering og vekst fremfor maksimal spillekvalitet fra dag til dag. Det er litt som med trening: noen økter er ikke spesielt vakre, men de bygger formen. Vi trenger hjelp fra alle som spiller! Søndag 7. juni er det ventet minimum 558.000 skritt på greenene våre. Og det på Byneset North. Det er ganske vilt å tenke på. Og det er altså bare på greenene. Det betyr at gresset ikke bare skal vokse – det skal også tåle enorm trafikk hver eneste dag. Totalt i år har de taklet 38.680.200 skritt. Det er litt av en jobb det! Derfor trenger vi hjelp fra alle spillere: Ta nedslagsmerker. Også gjerne ett ekstra..... Tenk over hvor du går inn og ut av greenen. Unngå å gå samme vei som «alle andre» dersom det finnes et bedre alternativ. Vis hensyn til områder som er svake, tynne eller under etablering. Og vær så snill: ikke kjør traller, biler og Finn Scooters nært green..... Det er logisk, men mange synes å ikke forstå det logiske. Vi minner derfor om det igjen. Små valg fra mange spillere betyr enormt mye for hvor raskt vi får gode spilleflater igjen. Det samme gjelder teesteder. Vi trenger også hjelp rundt teestedene. Her er det viktig at traller, golfbiler, Finn Scooters – og for den del både båter og fly – ikke kjøres inn på teestedene eller helt inntil teestedene. Teestedene trenger ro til å etablere seg, og unødvendig trafikk tett på disse områdene gjør jobben vanskeligere enn den trenger å være. Hjelper vi hverandre her, hjelper vi banemannskapet voldsomt. Ikke prøvesving på tee med full kraft, det skader mer enn du tror. Roughen vokser – med vilje Mange ser også at roughen nå begynner å vokse opp. Det er ikke tilfeldig. Fanny Sunesson har hjulpet oss med å ta ut klippelinjer, slik at banen etter hvert får et tydeligere uttrykk og en bedre golfmessig innramming. Målet er at banen skal vise tydeligere hvor du bør slå, hvilke sider som er smarte å bruke – og hvor det kanskje er litt mer risikabelt å havne. Det blir visuelt mye bedre over tid, og det gir også en mer interessant golfbane. Ja, det kan hende banen blir litt vanskeligere. Men vi blir kanskje litt bedre golfere av det også. Og husk: Hverken traller, biler eller Finn Scooters har noe i roughen å gjøre. De skal kjøres på klipte områder. Punktum. Takk for hjelpen! Vi skjønner godt at det er frustrerende når forholdene ikke er helt som ønsket. Samtidig håper vi på forståelse for at tiltakene vi gjør nå handler om å få bedre greener, bedre teesteder og en enda bedre golfbane fremover. NB! Bildet er fra hull 18, en av våre bedre greens akkurat nå. Vi vet det ser verre ut andre steder. Banemannskapet jobber hver eneste dag for å få anlegget dit vi ønsker. Med litt hjelp fra alle som spiller, kommer vi dit raskere. Takk for at du tar nedslagsmerker, viser hensyn – og bidrar til at Byneset blir bedre dag for dag. 🌱🏌️‍♂️