Byneset Golf i Norsk Golf: Positive utfordringer i en sport som vokser ⛳ Golfen vokser kraftig i Norge. Det er fantastisk – og det merkes også godt hos oss på Byneset. De siste dagene har Norsk Golf skrevet flere artikler om noen av de store temaene mange golfklubber nå står i: kamp om starttider, no-show, bedre utnyttelse av anleggene og behovet for å ta tak i juks, snikspill og misbruk av medlemskap. Byneset Golf er omtalt i flere av sakene, og vi synes det er bra at disse temaene løftes nasjonalt. For dette handler egentlig om noe veldig positivt: Flere vil spille golf. Flere bruker anleggene. Flere ønsker å være en del av golfmiljøet. Etter mange år der golfen i Norge ikke akkurat hadde medvind hele veien, er dette en utvikling vi skal være både glade for og stolte av. Samtidig gir veksten noen utfordringer vi må løse sammen. Når trykket på starttidene øker, blir hver starttid mer verdifull. Da betyr det mer enn før at man møter opp til tiden man har bestilt – eller avbestiller tidsnok til at andre kan få glede av den. Det betyr også at vi må bruke hele anlegget smartere: North, South, tidlige tider, sene tider, 9 hull, 18 hull – og gjerne fylle opp flighten med noen man ikke kjenner fra før. Det siste er kanskje litt uvant for noen, men det er også noe av det fine med golf. Man møter folk. Man spiller med nye. Og klubbmiljøet blir faktisk bedre av det. Vi kommer også til å være tydelige på at medlemskap og spillerett er personlig. Å bruke andres medlemskap, booke i andres navn eller holde av plasser med spillere som ikke skal spille, går utover fellesskapet. Det tar plasser fra andre medlemmer og gjester – og det ønsker vi ikke på Byneset. Målet vårt er ganske enkelt: Vi ønsker at flest mulig skal få spilt mest mulig golf – på en måte som er rettferdig for fellesskapet, bærekraftig for anlegget og trygg for dem som jobber for å holde banene i best mulig stand. Derfor jobber vi videre med flere tiltak: – bedre utnyttelse av 27 hull – tydeligere oppfølging av no-show – tilfeldig ID-kontroll ved behov – mer informasjon og holdningsarbeid – investeringer i bane, utstyr og anlegg – og stadig vurdering av hvordan vi kan bruke kapasiteten enda bedre Golfveksten er bra for Byneset. Den gir oss muligheter til å investere, utvikle og bygge et enda bedre anlegg. Men det krever også at vi alle bidrar litt. Bestiller du en starttid – bruk den. Kan du ikke spille – avbestill. Ser du en ledig plass – fyll opp. Møter du banemannskap – vis hensyn. Og spiller du golf på Byneset – gjør det som deg selv 😊 Les gjerne sakene i Norsk Golf her: Juks, bløff og snikspill – nå tar klubbene grep: https://www.norskgolf.no/nyheter/juks-bloff-og-snikspill-na-tar-klubbene-grep/316886 Slik prøver klubbene å løse starttid-floken: https://www.norskgolf.no/nyheter/slik-prover-klubbene-a-lose-starttid-floken/316891 «Forsøker å bruke hele anlegget litt smartere»: https://www.norskgolf.no/nyheter/forsoker-a-bruke-hele-anlegget-litt-smartere/317038 Vil følge opp no-show tettere: https://www.norskgolf.no/nyheter/vil-folge-opp-no-show-tettere-tidkrevende/317074 Takk til alle medlemmer og gjester som bidrar til at Byneset Golf er et godt sted å være – også når det er fullt trykk på starttidene 🙏